Eerste Communie

Waarom vieren we eerste communie?

De eerste communie is een feest voor heel de parochie De samenwerking tussen school, parochie en gezin maken dat de eerste communie een echt en authentiek feest kan zijn voor de kinderen.

Kinderen weten dat bij de eerste communie een feest en cadeautjes horen. Dat mag natuurlijk. Maar het is nooit zomaar feest. Waarom vieren we feest en waarom al die cadeautjes?

Het grootste cadeau dat de kinderen op de dag van de eerste communie krijgen is de ontmoeting met Jezus en zijn kerkgemeenschap. Communie komt van communio wat ‘gemeenschap’ betekent. Communie vieren betekent dan ook in gemeenschap treden met Jezus en met de mensen waarmee we samen vieren.

Eerste communie in onze parochie

In de loop van het tweede leerjaar doen onze kinderen hun eerste communie.

De voorbereiding gebeurt in onze plaatselijke basisschool in samenwerking met de federatie.

Nadere inlichtingen bekomt men bij de pastoor of hij het schoolteam. De viering heeft jaarlijks plaats op de vierde zondag na Pasen.